Opdatér regnskabstal
I toppen til højre kan du altid se en angivelse af, hvornår budget123 sidst er blevet opdateret med regnskabstal fra dit regnskabssystem. Klik først på ikonet eller teksten og derefter på knappen [Opdater regnskabstal].
budget123 vil nu kommunikere med dit regnskabssystem for at se, om der er bogført eller foretaget ændringer i kontoplanen eller dimensionerne siden sidste opdatering. Eventuelle ændringer overføres automatisk til budget123.
Når nye data er overført, får du en statusmeddelelse om, hvor mange transaktioner, der er hentet, og hvor lang tid det tog. I logteksten kan du løbende se, hvor langt i processen du er.
Automatisk opdatering af regnskabstal
Hvis dit regnskabssystem er e-conomic, Uniconta, Navision Online eller Business Central, kan du angive, at budget123 automatisk ved første daglige login henter regnskabstallene.
Opdateringen sker ved det første login på dagen. Det gør det nemmere for dig som bruger, at arbejde med de nyeste tal, og ændringer der er foretaget i dit regnskabssystem.
Indstillingen kan sættes pr Bruger, og vil selvfølgelig kun være aktuel, hvis Brugerens Rolle giver rettighed til at kunne hente regnskabstal.
Problemer med at opdatere fra e-conomic?
Integrationen til e-conomic er bundet op det "Adgangs-ID" som er genereret af e-conomic, og som du finder i e-conomic under Alle Indstillinger >> Udvidelser >> Apps. Hvis den Bruger eller Administrator, som koblede e-conomic og budget123, ikke længere har adgang til regnskabet, skal der laves en ny. Det gøres meget nemt ved i budget123, at vælge Globale indstillinger >> Integrationsindstillinger og der klikke på Indhent automatisk ny token
Bemærk!
Hvis du blot mangler enkelte posteringer fra e-conomic, så tjek, at de er endeligt bogført. budget123 henter ikke data, der ligger i kassekladden.
Problemer med at opdatere fra andre regnskabssystemer?
Hvis budget123 ikke kan kommunikere med dit regnskabssystem, kan det skyldes flere ting. Her er et par forhold, du bør tjekke, inden du ringer til budget123 - det vil hjælpe os med at hjælpe dig:
For at budget123 kan kommunikere med jeres regnskabssystem, har vi installeret en Windowsservice kaldet DataQueryService. Der er kun forbindelse mellem systemerne, hvis denne service kører.
Du kan se, om den kører ved at gå ind på den server/computer, hvor dit regnskabssystem er installeret og finde DQS Admin under Programmer. I dette vindue er der angivet en status, og den skal være startet. Er den ikke det, skal du starte servicen på start-knappen. Desuden skal klokken på den computer, hvor DataQueryServicen er installeret, være korrekt.
Generelle forudsætninger for, at der kan hentes data ud af dit regnskabssystem
-
Kører DataQueryServicen, som beskrevet ovenfor?
-
Er klokken på den computer, hvor DataQueryServicen er installeret, sat korrekt?
-
Er port 2103 åben for udgående trafik i jeres firewall?
Kontroller endvidere
Ligger jeres regnskab på en server?
-
Har I fået ny server?
-
Er der flyttet rundt på database eller andre filer, der har tilknytning til dit regnskabssystem?
-
Har I fået lavet tilretninger til regnskabssystemet siden sidste gang, I kunne opdatere budget123 med regnskabtal?
-
Er licensen til dit regnskabssystem udløbet?
-
Får du en besked fra dit regnskabssystem, så snart du er logget ind?
Har I password på regnskabsfilen?
Har I én eller flere brugere til regnskabssystemet?